| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pedagog ZSGH w Bytomiu: gabinet - 2 piętro, budynek Żeromskiego
Pedagog: mgr Anna Kullman
Kontakt z pedagogiem: pedagog@zsgh.net.pl
Pedagog specjalny ZSGH w Bytomiu: gabinet - 2 piętro, budynek Chrobrego
Pedagog: mgr Aleksandra Piasecka
Kontakt z pedagogiem: pedagog.spcejalny@zsgh.net.pl
Psycholog ZSGH w Bytomiu: gabinet - 2 piętro, budynek Chrobrego
Psycholog: mgr Anna Śmietańska
Kontakt z psychologiem: psycholog@zsgh.net.pl
Dzieci i młodzież w kryzysie psychicznym, które mają problemy w domu, w szkole, w tym w relacjach rówieśniczych, przy zapewnieniu anonimowości i pełnej dyskrecji, mogą skontaktować się ze specjalistami i otrzymać fachowe wsparcie w najtrudniejszych sytuacjach. „Nie daj się HIV - zapobiegaj zakażeniu”
W dniu 13.12. br. w klasie 2U , w ramach udziału w projekcie „Nie daj się HIV - zapobiegaj zakażeniu” odbyły się zajęcia profilaktyczne dotyczące problematyki HIV/AIDS.
Po krótkim w prowadzeniu pedagoga nt. planowanych zajęć i samego projektu, jego celów przystąpiliśmy do aktywnego działania.
Na początek przypomnieliśmy sobie to, co już wiedzieliśmy na temat HIV i AIDS. Na nasze zajęcia zawitały trzy postaci. A że problem HIV/AIDS może dotyczyć nas wszystkich to postaci te odzwierciedlały nas – odrysowaliśmy własne kontury. Był to też zdecydowanie element nawiązywania lepszych relacji i integracji naszej grupy.
Jedna z postaci została osobą zdrową. Tu rysowaliśmy kolejne powłoki ochronne systematyzując naszą wiedze nt. tego, w jaki sposób możemy
się chronić przed zakażeniem wirusem HIV. Kolejna postać była nosicielem tego wirusa. Tu przypomnieliśmy sobie wszystko, co wiemy,
o drogach zakażenia. Tym razem strzałki prowadziły do środka organizmu naszej postaci. Na koniec zastanowiliśmy się, dlaczego u
niektórych nosicieli wirusa rozwija się AIDS – to wszystko wpisaliśmy wewnątrz naszej postaci.
Choć nasze wiedza nie była mała, postanowiliśmy ją zweryfikować i sprawdzić. Wspólnie obejrzeliśmy krótki
film „AIDS - epidemia wciąż niepokonana”. Rozprawiliśmy się z nieprawdziwymi przekonaniami i mitami.
Następnie uzupełniliśmy brakujące opisy w naszych postaciach. Dużo też rozmawialiśmy o drogach zakażenia – o pożyczaniu
golarek, salonach kosmetycznych, studiach tatuażu, ryzyku przy udzielaniu pierwszej pomocy – na pewno wszyscy będziemy czujniejsi.
Potem zrobiliśmy mały eksperyment. Każdy z nas wylosował karteczkę z diagnozą – czy jesteśmy zdrowi, czy jesteśmy nosicielami, czy rozwija się u nas AIDS. Wylosowanej karteczki nikomu nie pokazaliśmy. Następnie spacerowaliśmy po klasie i staraliśmy się wyczytać z twarzy, zachowani kolegów i koleżanek, w której są grupie. Na podstawie własnych ocen połączyliśmy się w pary – komu zaufalibyśmy, że ten związek jest bezpieczny. Przekonaliśmy się, że HIV nie widać. Że musi nas obowiązywać zasada ograniczonego zaufania. Niejednokrotnie błędnie oceniliśmy naszych kolegów.
I tu przeszliśmy do ważnej kwestii konieczności testowania się. (Czy wiesz, że...mp4). Dowiedzieliśmy się, jak i gdzie możemy to zrobić i co po uzyskaniu wyników.
Ostatnią część zajęć poświęciliśmy na to, co wokół choroby – jakie emocje towarzyszą osobie zakażonej lub chorej, jakie jej znajomym, rodzinie. Przede wszystkim skupiliśmy się na tych dotyczących nas samych. Wspólnie zobaczyliśmy fragmenty filmu Filadelfia i przeanalizowaliśmy postawę osób z którymi spotykał się główny bohater.
Pomiędzy trudnymi emocjami, jak strach, frustracja, pomiędzy negatywnymi postawami, jak odrzucenie, wykluczenie zbudowaliśmy most
do tych pozytywnych – do zrozumienia, współczucia, do postawy wsparcia, integracji. Oparliśmy się przede wszystkim na naszej
wiedzy oraz unikaniu zachowań ryzykownych.
Na koniec krótko oceniliśmy siebie i zajęcia. Bez wątpienia nasza wiedza wzrosła, więc cele zajęć zostały osiągnięte.
Natomiast wiedzę podano nam w ciekawy sposób – na pewno więcej dzięki temu zapamiętamy.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|